4 Chapter One
Specifically, it is a system of nev:/‘s exch,fmges among the QeOPIe. The Wor
Dagu itself may be translated as “news. Dggu operates within g gey of yy,
written but defined regulations and expectations. The law of .Dagu Stipulates
that whenever you meet a traveler on the road, you are required to gt dowy
and engage in a news exchange_ session. ‘The“sessmn typl'cal,ly begips by ask.
ing one another ‘Iytii maha tobie?’ and ‘Intii maha t}]bllle? rfleamng “Whag
have your ears heard?” and “What have your eyes witnessed?” The dagy py
to do with anything of public interest, such as weddings, funerals, missing
cattle, battles, or the safety of the road ahead.!

Failure to pass on relevant information is not only an offence to the cop.
versation partner, but a harm to the community. To this end, anyope who
passes unchecked or fabricated information is subject to punishment Within
the customary law known as Mada'a.?

Although news through the Dagu system may not reach a large populs.
tion simultaneously, it does spread to a considerable segment of the society
within a short period of time. The Afar claim that a piece of news through
the Dagu system may reach a distance of 300 to 700 kilometers within two
or three days.?

In March 2007 when five Europeans and eight Ethiopians were taken hos-
tage by separatists in the Afar region, it was dagu which brought the news
of their fate to the international community. They were taken to a settlement
on the Eritrean border by the kidnappers, but were unharmed, according to a
report that trickled through the Dagu system, which eventually reached the
authorities in Addis Ababa.*

These days, social agencies use the Dagu information exchange system to
educate the Afar people about the harmfu] practices of female genital mutila-
tion and child labor as well as promote other development programs.

STATE USE OF TRADITIONAL MASS COMMUNICATION

At the state level, a couple of indigenous forms of mass communication
existed in Ethiopia. The first one ijs the awaj negari or “official herald.”
Whenever the king issues a decree or wishes to share some important news
to his people, a team of messengers from the royal court is dispatched with
the negarit, which one might call the megadrum. The negarit does not only
have a booming, resonant sound but also can be heard loud and clear far and
wide. The herald team beats the negarit as they march through the town. One
of them steps out on a tower and cries out “awaj, awaj, awaj,” which may
be translated as “Hear ye, Hear ye, Hear ye!” The crowd gathers around the

Scanne: d with CamScanner



The Transition from Traditional to Modern Forms of Mass Communication 5

tower to listen to the decree or news from the royal court. The crowd is in-
structed to pass the message onto those who have not heard it.

The message is carried by others in each town and village throughout the
empire who replicate the same heralding process. Gradually, all the people
throughout the empire receive the message from the king. Obviously, this
would take weeks and even months. But this was the way that the nation’s
rulers or their government communicated with the ordinary people for cen-
turies. This system was used until the days of Emperor Menelik II in the late
19th and early 20th centuries. In fact, even in the early years of the reign
of Emperor Haile Selassie I, it served for some time as a supplement to the
growing modern mass media. Thus, at the state level, the awaj negari, or her-
ald in the tower, may be taken as the earliest medium of mass communication
in Ethiopia.

Similar systems of mass communication were employed by other societ-
ies across the nation. For instance, when traditional Oromo rulers wished to
communicate to their people about events or issues of significance, someone
would beat a booming drum. This is a drum made of a hollow tree, parched
with leather all over its body. It is called negerit, apparently adopted from the
Amharic word negarit. This ceremony of beating the drum to communicate a
message from the ruler is called Iya Gafo. This may be accompanied by the
bugle. This is usually done from a hilltop so that the sound could be heard far
and wide throughout the chief’s dominion. People gather to the village square
which is usually under the Oda tree of the village to hear the message from the
ruler or his palace. The same process is repeated from village to village across
the land. Horsemen may also be sent to faraway places with the same message,
so that others may take from them and spread it to their communities.

The Oromo also use the bugle and drum in announcing funerals to mem-
bers of their community.’ Again the purpose is to invite everyone to come and
participate in the ritual performed for the deceased.

Based on the foregoing accounts, one may make a couple of important
observations: first, traditional forms of _mass communication. took. a top-
down approach—the emperor, king, provincial governor, or tribal chief to his
people. Secondly, the communication was not day to day; it was occasional,
emI?loyed only when there was a very important matter to share with their
Subjects—a new law that they should abide by, an event they must attend, etc.
SO, clearly, the negarit was not an effective means of disseminating everyday
m_formation about the activities of the monarch or his top officials. In a way,
this lack of everyday means of communication was a blessing in disguise
to the rulers; it kept them distant from the masses, hence revered by them,
SOmetimes to the point of divinity. /

Scanne: d with CamScanner




Chapter One

6
On the other hand, the social function of mass cdolmmurf}l;]at'lon is more of
informing and inviting rather than ordering. RG_garh ess O tbelr purpose ang
function traditional forms of mass commumca_tlon ave not been an effectiye
. rdinary people or between rulerg

means of exchange of information among o .
and their subjects. Even today, traditional forms of mass communication exjg;

side by side with modern forms of mass commun.icatio.n. The town crier stjj|
wakes up residents in the heart of the nation’s capital with a call for a Meeting

of the funeral association known as Iddir,® just as the government radio wakeg
At the national level, the rulers may use the

them up with the news of the day. !
modern form of mass communication, but at the Qebelé level, which is the
e country, authorities still use the traditiong]

smallest administrative unit in th
form of crying out announcements t0 their residents, be it a political meeting

or a fundraising event.
The difference with the funeral association crier may be that the former ig
ern instrument) whereas the latter would

likely to use the megaphone (a mod
lungs accompanied by the bugle.” In a country

have to shout at the top of his
where community radio and community newspapers are virtually absent (and

the government shares part of the blame for the slow growth of this sector)
millions of Ethiopians still have to grapple with the shortcomings of tradi:
tional forms of mass communication in their everyday lives.

THE ADVENT OF THE PRINTING PRESS

Although books were around for centuries in Ethiopia, they were confined
to the use and possession of the clergy, and to a lesser degree, the nobility
Mas_s communication requires two essential elements: wide circillation and ar;
Eudlence that has reached a critical mass. Since these books were written by
toar};(i :figetf Olc(- yezirs t make cveil a second copy, they lacked the potential
bched o ma};s ;Lc;eated. Worse, since the Va§t majority was not literate, they
writing system for ilhce, tooaTherefore, despite the existence of an indigenous
manually by scribes (:,lsan s of years and the existence of books produced
munication in Ethio ,ia ¥ f’?n ne Say.that there was print-based mass O
Press products Wgre :er;:l _thi hlate nineteenth and early twentieth centuries.
religious books printed in th;nEtlé C(?untl?/ as §arly as the 1600s. These were
from Europe to Ethiopia. Most c:]fOITlan llturg'lcalilanguage of Gc.eezf‘ anfi Sel?t
noXhern province of Tigray.? these publications were distributed in the
ccordin '
started in 18g6 3“13) nge accounts, rpodern press work inside Ethiopia Wa
ern i 4 .WedlSh evangelists who had set ission in the north-
province of Eritrea. They were ¢ e upa S s WS-
oncerned with printing religious ne

Scanne: d with CamScanner



The Transition from Traditional to Modern Forms of Mass Communication 7

letters and books." According to other accounts, that same year, an Italian
Lazarist missionary named Lorenzo Bianceri installed a small printing press
in the Eritrean port city of Massawa. He published the catechism in Amharic
1 1864.1" Then in 1879 another Lazarist missionary set up a small press in
Eritrea and published a book entitled Amharic and Geez Grammar.' Still
other accounts witness that the Swedish evangelists set up their small printing
press in the Eritrean town of Monculle in 1885."

Based on the foregoing accounts, what can be said with certainty is that
press work in Ethiopia was started by European missionaries and that virtu-
ally all the products were religious books and newsletters.

Newspapers did not appear in Ethiopia until the mid-1880s or later. The
[talians, who had set foot in Massawa in 1885 at the beginning of their co-
lonial rule in Eritrea, set up a press to print propaganda materials, including
newspapers.'* Indeed, in 1890 after they formally set up a printing press, they
began to publish a weekly propaganda newspaper in Italian called El Erit-
ereo (“Eritrea”). The following year, a publishing company named Corriere
Eritreo launched another Italian-language newspaper bearing its own name."

Although these were political and thus had no religious content, they were
still in a foreign language and therefore can not be considered indigenous to
Ethiopia.

In 1905 a French Franciscan missionary and dermatologist named Fa-
ther Marie-Bernard launched a newspaper in the eastern city of Harar. This
was a twin-language newspaper in Ambharic and French titled Le Semeur
d’Ethiopie (“The Sower of Ethiopia”).'¢ It was predominantly in French, but
occasionally included items in Amharic. This weekly paper was said to have
been published to generate funds for the Lazarist mission’s program to fight
leprosy that was spreading in the city of Harar at the time. The paper contin-
ued to be published until the outbreak of World War 1.7

In 1912 the Swedish Evangelical Mission in Eritrea published a religious
newspaper in Tigrinya entitled Melikte Selam (“Herald of Peace™). However,
it folded three years later.'®

It is hard to say that all these newspapers Were read by any of the ordinary
people, given the massive illiteracy in the society. Most likely, it would have
been the elite few within the missionary and colonial camps that read the
newspapers, and perhaps summarized them for the ordinary people. It does
not appear that the government recognized these newspapers or paid attention
to their circulation, either.

In summary, in Ethiopia printing presses were first set up by European
Missionaries who produced religious materials such as books and newsletters
In Amharic and other local languages. When it comes to newspapers on the
other hand, it was the colonialists who introduced them. They produced them

Scanne: d with CamScanner



The Media during the Reign of Emperor Menelik II 11

Emperor Menelik II.

peasantry with an iron hand. The vast majority of the people were illiterate,
including quite a few among the nobility. The church had a great influence
on the daily life of the people. The clergy were as much, if not more, revered
than government officials. The prevailing psyche of the public was submis-

sion and praise to authority.

THE EXALTATION SHEETS AS
FORERUNNERS OF GOVERNMENT MEDIA

Before the introduction of the modern printing press into the government
system, Emperor Menelik had a penman named Desta Mitiké. Each month,
Journalist Desta, as he was then addressed by the public, wrote by hand ar-
ticles of exaltation in Amharic about Emperor Menelik and-Empress Taitu,
and made carbon copies to be distributed among the nobility.? A few copies
of these exaltation sheets were circulated in and around the palace as of 1896
under the title YeBeir Dimts (“The Voice of Pen”). These sheets were referred
to as newspapers just because they were written on a newspaper-size sheet.’

Similarly, just before 1900 Blatta* Gebre Egziabher Gila Mariam, an
Eritrean who joined Menelik’s court after the Battle of Adwa, prepared a

Scanned with CamScanner



The Media during the Reign of Emperor Menelik 11 13

Emery and his associates speak of three qualifications that newspapers

must have to meet twentieth-century standards: “it must be published regu- //

Jarly on a daily or weekly basis; it must appeal to a general-interest audience
rather than a specialized one, and it must offer timely news.”"!

While the two sheets shared the written element of modern mass media,
their potential for mass circulation was very limited due to an archaic method
of duplication. Besides, unlike the Negarit heralding system which reached
the ordinary people, these sheets were circulated among members of the no-
bility only. Moreover, they were not serving as a medium of news, let alone
presenting it in a timely manner. Therefore, they did not meet the criteria of
newspaper. Such sheets were at best newsletters rather than newspapers. Yet,
the producers of such sheets were thought of as journalists and bestowed high
esteem by the nobility and the society at large.

Desta Mitiké’s exaltation sheets are in certain ways reminiscent of the po-
litical newsletters that used to be distributed in 15thand 16th-century Europe,
handwritten or printed, some of which were in ballad form.'2 In the 1500s and
1600s, newsletters containing reports of important events were disseminated
among the general public in countries like Germany, Spain, and England.
Later, similar publications appeared in the American colonies.'* Thus news-
papers in a number of Western European countries and the American colonies
started out as newssheets.'*

Similarly, the weekly sheets produced in the Ethiopian royal courts were
forerunners of the modern newspapers, thereby repeating the history of the
development of journalism in other nations.

THE BEGINNING OF GOVERNMENT NEWSPAPERS

Aimro (“Intellect”)’> was the first government newspaper in Ethiopia. This
Ambharic publication was issued on Saturdays in Addis Ababa. Emperor
Menelik himself named the newspaper. (The paper carried these facts in its
masthead throughout its existence.) Adimro was edited by a Greek business-
man living in Addis Ababa named Andreas E. Kavadia. Kavadia spoke, read,
and wrote Amharic quite fluently, and was very close to the emperor,

There are different accounts regarding the starting date of Aimro. Ministry
of Information’s 1966 publication on the history of Ethiopia’s mass commu-
nication system states that Aimro was launched in 1892 E.C.; that is, in 1900
European calendar.'s 17 '

Richard Pankhurst for his part writes that it was in 1902."* Kaplan and his
associates even recount that Aimro started publication in 1907 using press
equipment.'* However, the most likely date for the launching of Aimro comes

Scanned with CamScanner

~



Chapter Two
14 P

hin who interviewed the editor.’s OWN SON. Andreq,
Kavadia’s son, after checking the notes of his father ‘INhlc(:ih 11116 ff_lad Written i,
k. told Mogus Wolde Medhin that Kavadl_a'cwcu ated the first handyy;_
thleieSS’u e of Aimro to the emperor and the nobility on January 17, 1901 2
’ One reason for these different dates could be :[he fact that the Ethiopiap,
calendar is more than seven and a half years behind the European calenga,
There is often confusion as to which calendar was used by scholars. Anothe,
reason may be that different scholars were referring to the different develop.
ment stages of Aimro. In the case of Kaplan and his associates, for instance,
the date they gave was the one in which the newspaper began to be publisheq
with press equipment. This does not necessarily discount the fact that gt
first Kavadia wrote the newspaper by hand. In fact, scholars generally agree
that the issues of the newspaper in the first few years were handwritten (see
Pankhurst, 262; Mogus Wolde Medhin, 1963, p. 1; Ministry of Information:
Mass Communications in Ethiopia, 1966, p. 6).

Kavadia’s son says the following about how his father was inspired to
launch the Amharic newspaper: “Kavadia was translating some news items
from Greek and English newspapers and was reading them to Emperor Mene-
lik. Seeing that Menelik was fascinated by this, he [Kavadia] was motivated
to start an Amharic newspaper. Kavadia took his initiative to Menelik, and
Menelik liked it. Menelik told Kavadia to start the work immediately and
name the newspaper Aimro.”! Others however recount that Menelik himself
ordered Kavadia to launch an Amharic newspaper, fascinated by the news
items Kavadia read to him from foreign newspapers. The latter account
sounds more plausible since Menelik often took the initiative of introducing
modernization in Ethiopia from Europe.

Whatever the case, Kavadia started publishing Aimro first as a handwritten
four-page newssheet. It was issued every Saturday, and its circulation of 24
copies was confined to the nobility.?? A little later, its circulation size rose
to 200 copies after Menelik imported a printing machine through a Syrian
businessman named Edilbee.?

Emperor Menelik himself was keen on reading the newspaper. Ato* Haile
Mariam Serabiyon Pasha read it to him every Saturday.?s (It is important to
understand here the etiquette of the Ethiopian royal court: although Emperor
Menelik was literate, it was customary that his private secretary or one of
the close courtiers would be assigned to read or write for him in honor of his

status.) At least initially, Aimro largely contained news stories translated from
French newspapers.?

The emperor, very pleased with the publication, promised to order g print-
ing machine from Europe. But Aimro’s publication was suspended in 1903,
and it did not resume until the promised equipment arrived in 1906. With the

from Mogus Wolde Med

Scanne: d with CamScanner



The Media during the Reign of Emperor Menelik II 15

arrival of the machine then, the first government printing press in Ethiopia
was established. It was called Ethiopian Government Printing Press.”

The press was housed in Menelik’s palace.”® * Kavadia presented the first
issue of Aimro printed by the newly-acquired machine to Crown Prince Eyasu
as a gift.*

Blatta MerséHazen Wolde Qirqos for his part recounts that Emperor
Menelik had the small printing machine brought from Europe in 1897 E.C.
(1905) through Monsieur Chefneux and set it up by Tsehafé Taezaz*' Gebre
Selassie’s office. Ato Dehné Wolde Mariam, an official in the royal sec-
retariat, was put in charge of the machine, and it was used to print certain
government documents in Amharic.’® It was also used to print the newspa-
per, Aimro, which came out irregularly. MerséHazen notes that Ato Desta
Mitiké* worked with Andreas Kavadia in the preparation of the newspaper.
He also confirms that it was Menelik who named the printing press Merha
Tibeb** and the newspaper Aimro.>

Aimro again suspended publication a few years later, apparently due to
Emperor Menelik’s illness and subsequent death in 1913.°° Nevertheless,
it resumed operation in the latter part of 1914. The newspaper resumed
publication at a time when Addis Ababa Municipality was established and
the city administration bought a printing machine from a group of European
businessmen who had established the Commercial Printing Press a couple
of years earlier.’” *® In addition to 4imro, which was issued irregularly, the
municipality used the machine to print public announcements and govern-
ment receipts. This was at the time Blatten Geta® Heruy Wolde Selassie was
director of the municipality. This went on for two years.* Then in December
1916 Crown Prince Tafari Makonnen ordered that the printing press under
the Ministry of Pen (or Royal Secretariat) and the one under the municipality
merge into one establishment under the Ministry of Pen bearing the name
Ethiopian Government Printing Press. Ato Zewdneh Aboyé was appointed
manager of the enlarged printing facility. It published various government
documents as well as Aimro. In 1925 Empress Zewditu, Menelik’s daughter,
renamed it Merha Tibeb Printing Press of the Ethiopian Government*' 4imro
assumed regularity in 1924.

Aimro was rudimentary both in form and content by today’s standards.
It used an elaborate narrative style of reporting both domestic and foreign
news. Domestic news largely focused on the daily activities of Emperor
Menelik and his efforts to modernize the country. The paper also carried
government decrees, public announcements, as well as articles and poems
€xalting the emperor.

On its front page Aimro contained these words: “Emperor Menelik II
gave the name Aimro to this first newspaper in Ethiopia.” It reported on the

Scanne: d with CamScanner



Chapter Two
18 P

two decades of the twentieth century. Instead, they \3@9 owned ang -
by either the overnment (or more accurately, under the patrQnage o tid
gmperor) and royal courtiers, Or by EULQP_eallcqlomahsls_arLd, m-lssioflaries S
= -o’n/e— big difference between the experience 11'1 Europe ?md EthiOpia w.

that the newspaper printers in Europe (and American colonies, too) beneﬁtes
from a critical mass of literate ordinary De_gpl.e——.-thanks to the eras of Re;i
ormation and Renaissance, whereas in the Ethiopian context the [ atg;

was very low, limited to the no ility and the clergy. Even then, a good p,
i d and write at the time #
did not know how to rea e time.,

among the nobility .
Thus in the former the printers and postmasters started the business tg Meet

a demand,* whereas in the latter there was no such demand due to the viry,y)
iﬂiterawpllgthege@@ public. Instead, the demand or expectation came
from the rulers. Basically, the emperor wanted his courtiers to know What
he was doing. When these well-connected “journalists” saw that exalting the
emperor’s deeds would please him, they filled the sheets with lofty praises,
And when they started it, the emperor approved it and even took interest in jt,

Perhaps the common thread between the Ethiopian and European/Amer-

can newssheets was the fact that both operated under authoritarian rule,
However, while European political sheets were often critical of their rulers,

the Ethiopian media showered praises on them.

To show the distinction in concrete terms, one might be able to draw a
parallel between Desta Mitiké’s and Blatta Gebre Egziabher’s handwritten
sheets and the corantos—the crude newssheets that appeared in London dur-
ing the 1620s. Emery and his associates call the corantos the “rudimentary
prototypes of the modern newspaper.”*

Desta Mitiké’s and Blatta Gebre Egziabher’s newsletters, unlike the cor-
antos, were regular. However, like them, they were specialized in content in
the sense that Desta Mitiké’s were one of lavish praise to the emperor and
Blatta Gebre Egziabher’s were didactic and critical of the views and_manners
of the nobility. The corantos for their part were very political; for instance,
they criticized the foreign policy of James I of England. In retaliation, the
king cracked down on the editors and issued proclamations against “the great
liberty of discourse concerning matters of state.”™’

Thus, in the Ethiopian context, a law of seditious libel was
time. In fact, it was virtually unknown, even unthinkable, and
the ground for it to take place, whereas in 17th- and 18th-century
colonial America it was enforced from the beginning. -

Furthermore, in European countries like England, there were OPPOSH;]:
political groups as far back as the early 1600s. For example, the King and !
Parliament were in opposition to one another, and the battle lines Were dr a“'i
Therefore the printers would see the interest of the public in political news

irrelevant at the
so did not have
Europe all

Scanne: d with CamScanner



The Media during the Reign of Emperor Menelik 11 @ )

a demand which they would meet for profit. In Ethiopia, on the other hand,
there was no parliament in this period to begin with. Besides, the nobility and
the emperor were of one accord.

In short, in Europe and colonjal America the_press was born into an ad-
ijgﬁli_cgj_ culture, whereas in Ethiopia it emerged within a culture of

total harmony.

This was also a period in Ethiopia when publication of books was rare.
Most of those produced at that time were religious books, written by hand by
monks in monasteries. Since they were not copied, it was hard to circulate
them widely. Since they were both religious and not copied, they did not pose
any threat to the government.

Thus, there was ng need to legislate the publication of books, newspapers,
and magazines at the time. Consequently, there was no censorship as such in
any official form.

Whatever censorship was experienced, it was post-publication. For ex-
ample, in the early 1900s, AfeWerq Gebre Yesus was sent to Europe for
education by way of punishment for drawing Empress Taitu, his own cousin
and benefactor, half-faced—just one ear and one eye. He also drew her long,
bracketed teeth which showed past her lips. People in the royal court inter-
preted this negatively and explained the meaning to the empress. The empress
was very angry with her cousin’s act, and so ordered his “exile” to Italy.*

The grounds for censorship during this period were blasphemy and reli-
gious teachings contrary to church doctrine, dishonoring the royalty, incite-
ment of the public or nobility against the emperor. Whatever censorship there
was then, it was that of speech. Indeed, this was a time when the person in
authority was the law itself. In the absence of a written law, authorities passed
decisions based on their own instincts.

In those days, a formal press law specifying what citizens could and could
not publish was unnecessary for three more reasons: first, circulation was
small as the duplication capacity of the press equipment was limited. Since
circulation was limited, the concern of officials over the possible damage that
a publication could pose was minimal.

Second, the readership in those days was the nobility who were staunch sup-
porters of the emperor. If a newspaper was critical or incited rebellion against
the monarchy, the readers themselves would quash it. They had vested inter-
est in the regime, and so they would protect it. In the event of any damage,
the damage control would be far easier since circulation was limited and the
subscribers were all known. For example, at that time, the highest circulation
of Aimro was 200 copies, and all the subscribers were known to the editorship.

Third, as noted earlier, the editor himself published the newspaper in or-
der to gain favor with the emperor. He was the supporter of the regime, and

Scanned with CamScanner

//



The Media during the Pre-Occupation Period (1913-1 936) 27

7}5 AP o

CATEE N =

oINS ¢ THEN L KN ONITIAH 1 W2
' 2 N LA O U A T 7;"- u
PR FORTC T LT RRLER T Y RV T LTy T
Lt st A w

BANK OF ABYSSINIA
Soclaté anonyme au capltal de Iv.stg. 500 .000
dont un quart versé,

Siege Socialau CAIRE
Slage principal 4 ADIS-ABEBA, Agences:

‘ Dirré-Daoua Dessié & Goré.

— ey —

’

HENh = vy e o
P 0l Bl P90 pime h)..-T'v-k,i'v" &L TN
AP L@ T LORSAN P '/"l‘.-ll4-7“' W )-il UNRT I
ZERVOS & C*
NegociunlcsExnortalcursdcs(ouspmduits byssins
Agences ainteurieur '

L0501 ALl s Qe
CLAA Y @t (lav-g, v @3

LA LV IR T S T

LU 0 PO 1 CFRADr Tl

havec v M) vy s e n

Chaux dc premicr quzililc‘: chez M*
EYANGELOS MALIRS "

1’ 3 J

Advertisements from Aimro, August 16, 1924: [“Bank of Abyssinia The asset of the asso-
ciation is 500,000 guineas. The headquarters of the society is in Egypt. Its main office in
Ethiopia is in Addis Ababa. It also has branch offices in Dire Dawa, Dessie, and Gore.”
“Zervos and Company imports lots of wholesale goods from Europe. It also exports prod-
ucts from Ethiopia to Europe. Its main office is in Addis Ababa.” “For those people who
would like to build a good house, there is high-quality limestone at Mr. Angelos Malirs".
This excellent limestone is extracted from Muger.”]

genocide by the Ottoman Turks.) The paper reported that the contest, which
took place on January 23 at Jan Meda (“Emperor’s Field”), was attended by
Empress Zewditu and Crown Prince Tafari Makonnen.

Aimro also carried public announcements and business ads. They often had
their own sections, separated from the news and articles. They were printed
in Amharic as well as French. The use of French in the announcements and
ads shows that they were meant to reach the small expatriate community in
Addis Ababa.! Further, it printed obituaries of the nobility.

Finally, dimro folded on Miyaziya 3, 1928/April 11, 1936, three weeks
before the Fascist Italian forces were to occupy Addis Ababa.' The reason
for its folding was the growing instability in the country.

————— —

THE BEGINNING OF BERHANENA SELAM NEWSPAPER

Tafari’s interest in the media began with opening his own printing press 1n
the premises of his palace on Meskerem 3, 1914/September 13, 1021.17 1t \“tvas
first named Ethiopian Crown Prince Tafari Makonnen’s Printing Press."* A
majority of the scribes working under Aleqa Gebre Medhin were transferred

Scanned with CamScanner



Chapter T hree

28

Gebre Kristos Tekle Haimanot.

to work in the press. Most of the publications were religious books, includ-
ing the chronicle of Yohannes AfeWerq, the Four Gospels, and Proverbs of
Solomon. One of Blatten Geta Heruy Wolde Selassie’s literary works was
also published at this press.’s'® The first manager of the printing press was
an Italian, but was soon replaced by a man from Hamassien, Eritrea, named
Gebre Kristos Tekle Haimanot,'” whom Blatta MerséHazen commends for
his exceptional diligence.

Tafari’s interest in newspaper publishing became apparent for the first
time after his return from an official visit to Western Europe in 1924. He
was fascinated by the role of newspapers in that part of the world. There, he
observed the wide coverage accorded to him by the newspapers, emphasizing
the great impression he left with the people and leaders of Europe. Aimro in
%ts issue of Sené 7, 1916/June 14, 1924 summarizes the French newspapers’
impression of the crown prince during the said trip as follows: One newspa-
per vs{rote that Crown Prince Tafari was a great leader, another that he was a
very intelligent man; still another that he was someone who examined matters
carefully; and a fourth one, that he was farsighted and someone interested if
military affairs, too.!

This personal experience in Europe convinced him that he could use
newspapers to build public support to the attainment of his political 802l

Scanned with CamScanner



The Media during the Pre-Occupation Period (1913-1936) \29>

Theref:ore, %mmediately afte.r retL}ming home, he expanded the printing press
to realize his dream of starting his own newspaper. Then on January 1, 1925
the printing press launched a weekly newspaper called Rerhanena éelam
meaning “Light and Peace.” (Its French title, Lumiere eti’aﬁx: was alsc;
printed on every issue of the newspaper.) A board composed of distinguished
church scholars such as Blatten Geta Heruy was said to have helped establish
the newspaper.

Berhanena Selam’s nameplate carried a picture of two wings of an angel,
signifying light and peace. The crown prince himself gave this name to the
newspaper to express his desire for “light and peace” in his country. The
light was a reference to modernization. The nameplate of the paper always
carried this statement along with the angel’s two wings. Indeed, the news-
paper aimed at reflecting the new generation’s vision and broadening the
outlook of the public.

Somewhat contrary to this commonly held view, Blatta MerséHazen
Wolde Qirqos credits Ato Gebre Kristos for initiating the idea of publish-
ing a newspaper at the printing press to which he was appointed as director.
According to him, Gebre Kristos was urging the crown prince to launch a
newspaper; the crown prince granted him the permission three years later,
and he started publishing the newspaper named Berhanena Selam under the

penmanship of MerséHazen Wolde Qirqos."

MerséHazen Wolde Qirqos.

Scanned with CamScanner



30 Chapter Three

Blatta MerséHazen’s account also puts into question another commonly
held view that the newspaper was named after the printing press. It indicateg
that the naming of the newspaper as Berhanena Selam preceded the renam-
ing of the printing press and the emperor actually renamed the printing press
after the newspaper.? This part of Blatta MerséHazen’s account is confirmed
by a magazine published on the occasion of the 58th birthday of Emperor
Haile Selassie. This special publication, YeAddis Ababa Mestawit (“Mirror
of Addis Ababa”), indicates that the general public began to call the printing
press Berhanena Selam in reference to the popular newspaper it published
under that name.?' This order of naming sounds plausible, especially when

we examine the words of the emperor at the inauguration of the newspa-
per, appearing on the front page of its first issue. We read that the emperor
named the newspaper Berhanena Selam (“Light and Peace”) out of a desire
of modernization and peace for his country. On the other hand, it is not clear
from available documents what year the printing press adopted this name of
the newspaper.2 But some documents indicate that for a number of years
the printing press had kept this popular name along with its official name
which changed from time to time: “Ethiopian Government Crown Prince
Plenipotentiary Tafari Makonnen Printing Press” (from its opening in 1914
to Meskerem 27, 1921 E.C.). Sometimes this would be shortened to “Tafari
Makonnen Printing Press”; e.g. Berhanena Selam, Megabit 16, 1918/March
25, 1926. [When cited within the text, the newspaper Berhanena Selam
will henceforth be referred to as BS.] Other official names used were: “His
Majesty King Tafari Makonnen Printing Press” (BS Meskerem 27, 1921 to
Megabit 24, 1922/October 7, 1928—April 2, 1930); and after that, “Emperor
Haile Selassie I Printing Press” (BS Tirr 4, 1925/January 12, 1933).%

Blatta MerséHazen’s account further confirms that the publishers were at
times using the old name of the printing press even after formally adopting
the name Berhanena Selam. In the post-Occupation days, however, the print-
ing press made Berhanena Selam its only and official name.

To complicate matters further, the author has come across a statement that
Berhanena Selam Press was opened in 1914 E.C. (i.e. 1921), without refer-
ring to its old name.? But this is more likely to indicate the original date of
its establishment than to suggest that it was named Berhanena Selam from
the very beginning.*

Finally, to add to the above confusion, some writers state that Berhanena
Selam Printing Press had three branches: in Addis Ababa, Jimma, and Ha-
rar.2® However, a Ministry of Information account clarifies that these three
branches were known by the name Kesaté Berhan.”” Further research by the
author shows that the latter version is the correct one. The Addis branch was
opened in 1933 in the premises of Bete Saida Hospital. It was named in mem-

Scanne: d with CamScanner



The Media during the Pre-Occupation Period (19131936 ) a1

ory of Emperor Haile Selassie’s father, and was thus known as Prince Ras
Makonnen Kesaté Berhan Printing Press (see BS Meskerem 4, I,‘)2()/Scptcm‘-
per 14, 1933). The one in Harar became operational eight months later (BS
Ginbot 23, 1926/May 31, 1934). Finally, the one in Jimma was opened some
ten months after the second facility (BS Miyaziya 17, 1927/April 25, 1935).

Further, we learn that the Addis Ababa branch of Kesaté Berhan merged
with Berhanena Selam Press when the latter relocated to the premises of
Bete Saida Hospital in early 1934. The joint facility took the name Bete
Saida Printing Press, once again showing the relationship between name
and place of operation (BS Yekatit 1, 1926/February 8, 1934; issues of
Hamlé 5-26, 1926/July 12-August 2, 1934; Tirr 23, 1927/January 31,
1935). In fact, we see this name stamped on some of the back pages of
Berhanena Selam Newspaper itself.

BERHANENA SELAM—FORM, CONTENT, AND CIRCULATION

Berhanena Selam started out as a four-page weekly, issued on Thursdays.
Ten months later, it increased to eight pages. It was usually written in two
columns; and, like Aimro, its pages were consecutive from issue to issue. Its
annual subscription rate for domestic readers was 5 birr, and for those living
abroad 7 birr. By contrast, Aimro’s annual subscription rate was 10 birr for
domestic readers, and 13 birr for subscribers in foreign countries.”® It is not
clear why there was such a significant difference in rates between the two pa-
pers. This may have possibly contributed to the wide gap in circulation size.
In 1929, for example, Berhanena Selam’s weekly circulation was 500 copies,
while Aimro’s was limited to 200.”

Gebre Kristos Tekle Haimanot, manager of the printing press, was also the
first director of the newspaper, a reference to the editor-in-chief in those days.
It required quite a big effort to win readership for the newspaper. One way to
altract customers was free distribution. Barely a month into its launch, Ber-
hanena Selam carried in its issue of Tirr 21, 1917/January 29, 1925 a detailed
account of the funeral service of Woizero Tewabech Mikael, who had passed
away a few days earlier. She was the daughter of King Mikael of Wollo and
granddaughter of Emperor Menelik. The director allowed that particular issue
of the paper to be freely distributed among the dignitaries who attended the
funeral. The nobility was happy about the newspaper’s account of the event
as well as the lady’s good deeds in her lifetime. After that, the paper gained
Wider acceptance among the people.”

In those days newspapers were not distributed th ‘
Press itself distributed copies of the newspaper on two horses. The ne

rough news boys. The
wspaper

Scanned with CamScanner



Chapter Three

”{"

oo Sao | RTC Fo
12 ANNEE B2 1

TNCY A T f\cm

CUMICRE et PATX

b

how-d 42 Gf 2 1IDETY, 3 97
JEUDI4,  JANVIER 1925

r)..&rk,r d")‘b'"'?' han w-ﬁ AM\ F4e w3y N2 To- ACYIE AAg m'nm f"u.m- nn u":
£UYY UM ACYIS AP Npam- Ao
Son Altesse_Impériale Teferi Makonnen , Héritier du trdne™ a Ethiopie , profondément désireux de vm
" regner dans son pays la luniiére et Ia paix , a voulu que ce journal soit intitulé " Lumiére et paix™
some . .

Diréction et Rédaction

OASA RO hovh SAY NPAPID  LAFoYAG
Hébdomadaire paraissant tous les jeudis Addis-Abeba (Ethiopie)
Py ——— o e .Abo monts
TRMBAP LA g R fhpmwe | [OWAT TIIAICEL @ Aoy FACH Ethiopie e Firanger

Qabré Christos Taklé Haymenot
Dirce(sur

Ner> KIC Need % A MPILT  AhLAAw
ArAT=E  ATE MAAY AR eedd¥ eWmA =

Un an § Thalers » an 7 Thalers
le numero 2 plastres

NCYIG Mr u

'llC'” PMATT P Yoo MV‘?‘ £71° ema
T APLL o .
- ACT ARMIY: @A™ LAATEA Aagc NAANTS®
m-ns' -hT mCYT RAATSA o
< PBAL ACYI AN ANINA Atha Aot Ay
e“LLhE.AT 1IC Yo 1t
et @n®? “I05 o atom LCPA o»uq v
: hty ﬂ’W' Ao gméh o -
; DAY AT @AY ATIE NTLAT m-rm't
. ASNLAT 270 vie £ol00d NNCTT 10 (1URAST ©°0,-
WL Y ONGT Le DT YD BOS OTPNLL 06 LRTA
0AAT T3 DRANYES 0SDIED: LA IUA N4 02
Wl A N P20 NIALIATOT @fct? A.ﬂ‘"'l
hRoLy u
AT CRAPES AUG WET mST €Ut €OML
NC?3 NPLO ATIFAT NHPAU- KT ATFATT NCYE
e"LF pAhSTT NCARD  0ANTFT AFNL PRLAIA
AL ACYY 0E @R SAPS oMy forra A AALATY
RZALTC N ACH. 20 WIRTTY o
. ofhamy elfRCH TG n-r’.m‘! 06T Lo
S’ﬂLAJA " -

CNTPREY ANFC LML hArTIC T3 e
BARATIA AIIRNF CATOAS An e M-V‘t‘
AIEZLTE ALY Nempe DEA LANCn ,

. CARAPRY o K 04BE WIRLA DD TAL oy

1 éi-rc* ACYy 01250 Ah.-!-rM’ antn . nmie r’zr

TR e RNt v
w )

Y 2

N&AT oirry horbo- A SAGAT NIRTLIDS ATFCT
ATE APIRGT KSA4T TIINTOT To-nFro- $he
A& n

ISLETR I XY l"ﬁ:,f mw/v* an'a.ﬁ’r UL N“LFE
AFo e Yo ATPCY  Ammmes TIATET |
oo LFP NovwP nm-'m-‘l K eT9acht -
ACYY AoearpY o

NIVt Lk N7 H ACYIS AA° LAAPTA
CEIRES MAP As m OPNSE AN LCPA N

&Mf" SLm eAEINT CNILT NILTLTAY SUA

namn‘w TR eLrimY IC (CAF* 3 AT ANTS

FACAENOT ACTISS ROFEor ACMCHT Goe
AT Qe ATTANTS A TG HERA =A@ hEIANTS
oo ybg e"LmdPs® g ALV MLvh eoLTY - 29T
R Uh1EC MmN e .

A AL LU DAk ISF@Y N
A3 RS0 W A (kM A LALNT LMAN L4
PRA L7120 AV Dné 315 LoANAIRIR L9
tionG£.8, o449 MY AL NETY L9 snn

PIC T3 AL SCE NANN #5ADR W L. ¢4
™ erLeom@t LAY M LAFoRY KavF e bod
LOLU 3 YIC DooAll CULITOT THIE oo phovey
Mms MLHCART TFANE Lovdh LIFTA 711 So-PA
NEomART ALIL- AR ALYh A o ww- n.ﬂ:
hemage a

« RANY £X4@3TIC (U mma 1A..M1-r run

Mo- 050 n.'mm?ﬁ hCs dot T FPAGTS r'ur !
3 ¢ AR PRI TS Mnrwm u '

First issue of Berhanena Selam: Thursday, Tahisas 23, 1917/January
1, 1925 [It provides a rationale for naming the newspaper Berhanena
Selam (“Light and Peace”) by offering a thoughtful reflection on the
importance of light and peace to humankind.]

carried a notice saying that all those who wished to receive the newspaper
may contact the director, again a reference to the editor.’! Therefore, it ap-
pears that the press distributed the paper to registered subscribers only. In
fact, it was delivered to their homes. At the same time we learn that a signifi-
cant number of readers were behind in their subscription payments and were
therefore urged by the newspaper from time to time to pay their dues.’* Given
the poor communication network in the country, just a handful of provincial
officials were lucky enough to receive the newspaper outside Addis Ababa.”

Berhanena Selam was also circulated outside Ethiopia, though to a limited
degree, where it enjoyed immense popularity. For instance, in 1925 Ethiopian

Scanned with CamScanner



The Media during the Pre-Occupation Period (1913-1936) 33

students in France senta letter to the editor expressing how precious the paper
was for them in a foreign country. Y

For the most part, Berhanena Selam’s articles centered around the mon-
arch and the nobility. More specifically, it reported on the modernization
efforts of Crown Prince Tafari (later Emperor Haile Selassie) in education
health, road construction, telecommunication, commerce, etc., his skillfui
relations with foreign powers, as well as his farsightedness and benevolence
for his people. It also reported on events such as weddings and funerals
within the aristocratic circle.

Berhanena Selam became popular for focusing on the modernization of the
country. At times it entertained divergent views on certain issues; e.g. pros
and cons of Western education to the country.® The newspaper became even
more popular for its patriotic zeal. For instance, in March 1927 it republished
an article warning of Italian ambitions on Ethiopia; it had first appeared in a
French anti-fascist publication.’® The French article which had been brought
from Europe by an Ethiopian scholar named Abba Jerome was translated into
Ambharic by Professor Tamrat Amanuel. The Italian Legation in Addis Ababa
immediately protested the publication of the article. By way of appeasing the
Italians, Tafari removed Gebre Kristos from his editorship but in name. Al-
though his name was taken off the front page of the paper starting March 24,
1927, Gebre Kristos continued to act in his old capacity behind the scenes.’’

Crown Prince Tafari Makonnen.

Scanned with CamScanner



The Media during the Pre-Occupation Period (1913-] 936) 37

practiced in Et.hiopia to this day, was frowned upon by the paper on health
grouﬂds-sz At times, Berhanena Selam exposed corruption in government, as
in the case of Customs officials who were caught embezzling public funds
(BS Miyaziya 26, 1925/May 4, 1933).

Other critical articles were on ideas and opinions expressed by readers.
The editor published other readers’ reactions to such ideas, thus providing a
forum for marketplace of ideas in a small way (see BS Tirr 19, 1919—-Yekatit
10, 1919/January 27, 1927/February 17, 1927). To one’s surprise, there was
even a time when the newspaper published a reader’s article on freedom of
speech (BS Nehasé 9, 1927/August 15, 1935).

On the whole, though, the critical articles were sporadic and were either
in the publisher’s own interest, or those that would harshly criticize back-
ward practices and at the same time show Tafari as a progressive leader, or
simply those generated by contributors criticizing each other on personal
opinions. Aside from these occasional critical pieces, Berhanena Selam was
filled with Javish praises for the monarch and the nobility, frequent refer-
ences to church teachings and practices, as well as emphasis on patriotism,
education, and modernization.

COMPARISON BETWEEN BERHANENA SELAM AND AIMRO

In those days in Ethiopia, newspapers were run just by an editor (or direc-
tor, as it was normally called); at best they had a deputy editor, too. In
other words, such operations had no large staff with elaborate division of
labor—reporters, desk editor, graphics editor, advertising editor, etc. In
both papers, news as we know it, constituted a small section. Worse, do-
mestic news was a mixture of fact and opinion. The largest portion of those
eight pages contained opinion pieces. Thus the papers were more of opinion
journals than newspapers. Like Aimro, Berhanena Selam’s readers were
largely members of the nobility, therefore its news and articles revolved
around the ruling class.

Many of the articles were contributed by readers. In fact, the newspapers
themselves encouraged readers to send articles for publication.”® The major-
ity of these contributors were either from the nobility, the clergy, or private
citizens with a good standing in society. In short, they were staunch support-
ers of the monarchy. Their articles dwelt on patriotism, modernization of t.he
country, praise to the monarch, etc. They were presented in the form of opin-
ion, advice, or Meweddis (poems of praise). Most of them were didactic or
moralistic filled with religious references, as in the case of Aimro. The reason
for this was that most of the contributors and newspaper staff were schooled

Scanned with CamScanner



38 Chapter Three

in the Ethiopian church tradition. Regardless.of: their p.erspfective, such an ac.-

tive engagement of citizens set a trend of civic J(?urnallsm in the newspapers.

Sometimes, the newspapers served as a medium b}./ which readers wrote

to government officials about matters of national sigmﬁcar.lc.e. For example,
Kentiba®* Gebru wrote to Bejrond Zeleqe Agidew, then minister of ﬁnance,
offering suggestions of ways to increase government revenue.> The same
gentleman also wrote to Kentiba Nesibu ZeAmanuel, then mayor of Addis
Ababa, on ways of tackling the growing rate of crime in the city. The mayor

graciously accepted the recommendations.>

Clearly, Kentiba Gebru, by virtue of his high status, could have written tg
such government officials directly. But, apparently, he did it in order to show
that the newspapers could and should serve as a forum for the exchange of
ideas for the benefit of the public.

While most contributors signed their names at the end of their articles,
others did not. Some simply signed off with such generic pen names as
“Ye’Berhanena Selam Wedaj” (“Friend of Berhanena Selam”).

The name of the editors always appeared in the masthead, and deputy
editors like Wolde Giorgis Wolde Yohannes often signed their names at the
bottom of their articles or Meweddjis.

The newspaper had correspondents in the provinces, too, but it is difficult
to know whether these were regular staff or just assigned to cover a given
event. In any case, such news dispatchers signed off indicating their role. For
instance, we find the reference “YeBerhanena Selam Telalaki” (“Correspon-
dent of Berhanena Selam”) at the bottom of a story reporting the celebration
of Emperor Haile Selassie’s birthday in Gojjam Province (BS Nehasé 17,
1926/August 23, 1934; Hamlé 19, 1926/July 26, 1934).

Again like Aimro, Berhanena Selam carried domestic and foreign news
mainly to do with politics and business. In fact, in the first few years it even
published commodity prices of the week in Addis Ababa’s market as well as
currency exchange rates. News from the provinces was also covered, though
less frequently due to poor communication.

For many years, the two papers obtained foreign news through the legations
and consulates of different countries stationed in the nation’s capital. Most of
these legations and consulates were opened by European countries, and there-
fore most of the foreign news published by these papers centered on events in
Europe. But since 1934 the Ethiopian government established its own wireless
telegraph lines, and therefore Berhanena Selam and A4imro began receiving
some of the foreign news through this communication channel. (For details on
this con.lmunlca'tlon system, see the last section of this chapter.)

The 1nstallatlor.1 of telegraph lines in different parts of the country facili-
tated news reporting from the provinces, too. For example, in 1935 Berhan-

Scanned with CamScanner



Chapter Three
40
he two newspapers from time to time. Despite such unprecedented articeg

Berhanena Selam, like Aimro, mostly served to build the image of Tafarj 4

crown prince, King, and finally emperor.

OTHER PUBLICATIONS

everal other newspapers and magazines published in the pre.
orld War I, an Amharic newspaper entitled Ye-
being circulated in Addis Ababa by the Allied

There were S
Occupation period. During W
Tor Woré (“War News”) was

Powers from 1916 to 1918.% _ _
During the same period, Blatten Geta Heruy Wolde Selassie published a

literary journal titled Goha Tsebah [Dawn].*' And later in 1935, while serv-
ing as foreign minister under Haile Selassie’s government, Heruy launched
a newspaper entitled YeAtbiya Kokeb [Morning Star].6? It was an eight-page
weekly divided equally between Ambharic and French. It was published by
Heruy’s own printing press named Goha Tsebah.® Its manager was Kavadia,
longtime editor of Aimro.* YeAtbiya Kokeb, popularly known as Heruy’s
newspaper, was meant to educate the public and, unlike other periodicals,

was distributed freely.%
Molvaer’s account of this paper, provided later in this chapter, acknowledges

that it was published under Heruy’s leadership (or more accurately, patronage),
while he was minister of foreign affairs. However, it hints that it was a govern-
ment newspaper launched to counter anti-Ethiopian propaganda from European
newspapers following a diplomatic row between Italy and Ethiopia.*

In addition, a monthly magazine, entitled Kesaté Berhan [The Illuminator],
was launched in Tahisas 1927 E.C., more likely in early January of 1935.¢
It was a digest of various scholarly writings translated into Amharic from
different languages such as French, English, and Arabic.%® It was designed to
acquaint the Ethiopian public with the modern thinking of scholars in differ-
ent parts of the world. It particularly dealt with the sciences and the arts. Its
full title was Kesaté Berhan Lelibbe Tebiban [The Illuminator for the Wise
in Heart], and it was published by Bete Saida Printing Press, housed in the
hospital bearing the same name. Its annual subscription rate was 3 birr or 25
cents per copy.” Ato Wolde Giorgis Wolde Yohannes, who was at the time
?n Zgiafzfi;zexl;fzsolfochi/?czi?ena Selam Ngwspgper, also wrote articles in tl.le

ne. ot clear whether he did this solely as a contributor or in
some higher capacity.
: other publications, both Kesaté Berhan and

YeAtbiya Kokeb w : : . ) P
capital in May 19366r.e discontinued upon Italy’s occupation of the nation’s

Scanne: d with CamScanner



:ly Chapter Three

publication to the Ministry of Interior directly or through the local admin;s.
trator of the area in which the press was located. Further, it stipulateq that
the owner of the press give his full name, date of birth and current addregg

of residence, as well as submit details of his printing equipment such ag

type of engine, type of letterpress, and type of lithography.
By the same token, the law required information on the manner of publica-

tion of the newspaper or other periodicals. These included location of publi-
cation, name of publisher or printer, name of owner of newspaper, owner’s
date of birth, and residence address. It further stipulated that every issue of
newspaper should carry the names of author(s), editor, publisher, and printer.

The law also authorized the Ministry of Interior to ban publication or djs.
tribution of press products produced locally or imported from abroad as long
as it deemed them harmful to the public or the government. Authors, printers,
distributors, vendors, and collectors of such publications were to have their
products confiscated and their presses closed down.

The law devoted two articles to the issue of defamation. Both the press
manager and publisher of the newspaper or periodical were equally account-
able for any defamatory article. It specified that the person who was defamed
may be given the opportunity to publish free of charge a reply of equal length
on the same page and spot where the defamatory article appeared. Even the
font size and type of the letters had to be the same as those of the defamatory
article. The reply had to be published in the next issue. Upon failure to do
this, both the press manager and publisher of newspaper would be required
to individually pay the defamed person between 10 and 100 birr in addition

to the penalties specified in the law.*

One can say that this is the first formal press law in Ethiopia. Its detail
and rigour are striking in the light of the fact that it was enacted in a country

where little media activity existed. Nevertheless, it was barely put into effect
before Italy occupied Addis Ababa in May 1936 and the Ethiopian govern-

ment ceased to function.

THE BEGINNING OF RADIO

The development of radio in Ethiopia is unique in Africa in that it was not
established by a colonial power. Organizations and individuals from different
countries had a hand in its development, but it cannot be said to represent the
media philosophy or broadcast system of any one foreign country.*

The first radio station was built in the early 1930s in an agreement signed
between the Ethiopian government and an Italian engineering company called
Ansaldo. The radio station built at Qaliti (also referred to as Aqaqi) on the

Scanne: d with CamScanner



The Media during the Pre-Occupation Period (1913-1936) 49

Radio station built by Ansaldo Company. Photo from Yeltyopya Radio Ketinant Iskzare,

p. 5.

southern outskirts of Addis Ababa had both wireless telegraphic and broad-
cast installations.

According to Betru Admase, former general manager of Ethiopian Tele-
communication, while Ansaldo should have completed the work of building
the station in 1933 (1925 E.C.), it did not. As a result, another temporary
radio station was built in the center of Addis Ababa, opposite Empress Taitu
Hotel. This one was built with the help of a Swedish engineer named Ham-
mar® It must be made clear here that this second facility was a wireless
telegraphic station with no broadcast capability. When it was inaugurated on
January 2, 1934, it had already opened communication lines with the Middle
East and Europe. It also had a training center for radio operators. The three
instructors were Hammar, a Frenchman by the name of Nisky, and an Ethio-
pian named Ato Gebre Mesqel.*

Meanwhile, Ansaldo pleaded that the Ethiopian government take over its
project at Aqaqi. The government did, considering its utility to communicate
with foreign countries.* Thus the Ethiopian government took formal posses-
sion of the radio station started by Ansaldo on January 31, 1935.56 Actually,
this was the date when it was inaugurated upon completion of the work by

the Ethiopian government.®’

Scanned with CamScanner



Chapter Three

Radio communication center at Arada in downtown Addis Ababa (1930s). Photo from
Yeltyopya Radio Ketinant Iskezare, p. 5.

At any rate, radio in Ethiopia started operation as a one-te-one communica-
tion system between high government-officials as well as_between military

commanders. In other words, it was introduced as a telecommunication sys-
tem. Broadcasting followed soon afterwards.

The first round of training on radio was given in 1933 to a group of 30 Ethi-
opians.®® Among them were Merid Mengesha and Asegahegn Ardya, both of
whom later held prominent positions in Haile Selassie’s government.* These
two people used Morse Code as a system of communication at the Battle of
Maychew against the Italians in 1935.” Other groups of trainees followed
in 1934 and 1935. The 1935 group largely consisted of military personnel.”

The first radio regulation in Ethiopia took effect on August 9, 1933.” The
law stipulated that the handful of owners of radio sets had to obtain licenses
from the Minister of Post, Telegraph and Telephone. Among other things, it
prohibited the use of licensed stations for communications having a persona],
private or official character, not even in the private interests of the conces-
sionaire, and that the operation of licensed sets must not impede govemment
functions. The government had a right to suspend or revoke licenses, an
even confiscate sets as necessary. The annual fee for such license Was >
U.S. At that time, only a handful of highly-placed Ethiopians and expat”
ates residing in the country owned radio sets. (The term «“radio set” 1S meant
here to refer to one-to-one radio communication equipment.)

Scanned with CamScanner



62

Chapter Four

w0 B Y e .,

FRUTE + AY  mAWET ¢
pamm— = - .

."...'"’"'-..‘

« A S

Eu--l. Ml

§ O . . .
’ [ Gcn ¢ Sam 1 AT 1 AAL ‘-j
L hea s Manrere e @Oy RN
‘&h 180 ) Geo T 0 Y I}\_'}'f".’.\' ALY
A F0F AN ufoAT v @C Iy e
LU AU AT © @G+ Amaf ¢ NAAE
&F 1 @nr 0 CiTFad  pe ) L7 @Y
Ahy (LN 1376 1 A L REARSA B
FAP ¢ AR s u T 0 N0 1 )
Iahs @AZ 1 heheC o AOR ¢ IRC TN
Dfih-r 028 1 AR ® &7 1 ST v b
Laey 1 @178 ALSTT ¢ AfY B ALETD
FCR L Arrie LY+ RS
$AC = A@-z@=39" « ANL L AIA@- 204
heere + Bop ¢ @RF° ¢ DAD ) DLS
né. | oLy heCs  EED CN9C PO
O U 3 s G ¢ RERLA® YL 3
;m. T UAMALY LA L NAMAS TN
NAMAS 12 315 g PGP D
’rﬁmd.ﬂ‘? « oA ) ADAN = ANCLPIT 1 GTh
‘:.vf-'t"ﬂ.A VWY B B Gan’t | )
Fo e 03L 1 Gaodk v Fon P 1 T hPAD
TINLD= ¢ PEG VUE CALT AT LR
‘@z = AAPRE AN C REE AT
Y P @l e RASELY
Yo~ 107 A3 ¢ AR LAl
£ = A= « 4L+ AV Aval « A
Ruiem- 1 $7°0¢w- NG QLD ¢ £
X o 8 Y AR
IR TIFACIP N 3 & S %)
RGP
AP N
ANV ¢ Ao AL R
'} PHNT Y+ TR
W RN EY e CREOAL T BN s Y
12 = PUL & DFPHT ¢ Gemd 0 G0 1831
PAL Y @l s TP ¢ ANUYT 0 CULE?
T30 40 A3 KT 1 0 5 Aenn
PO 0T s AL e NEC
Fo- « NISHAC MCY a1 oA
§OHAT # Lol v Db P ALY £UTT 0
P P390 BL NLAT @ AT e gt
L ¢ e ¢ ATIHTF ¢ KR AR s Qo
ct APt Ph w @AY ¢ o0y s YR
RARL s WU eYlmd 1 ¢ A LG
Pdt Ll ARLT 2 AIRY ¢ RULR R
0 ¢ W38T A ¢ LhmiA e
IXANR Y AR 7 W LT DL W -7
GAT 8 904 B 71975 ¢ ooy s SA@WE 1 -
FORF AR VAL AL | LA CRELTT
LA YL B NAYT ooCPl4 0 Q- Y AT
SRS RV RN TR AP NN T
AINTFT® 8 AAPKET ¢ CLGH 1 998 ¢ e s
2 0 9@ 8 QAT T ASEPAS WL s G
LIS PN VLTRSS NTARE R XY |
Ut ATET OUS b e oG (A4 F
WPy AFRLID 2L s PLAL O a0y
W0 2L 8 LA CINLDS 1+ AL s QP
\PIAND- L (LW ML s BRSNS A E
[ o IV LT B T L DT Y R
L8 Sdu CRCTT e L OYyme o (1M
30 TG AAPRE ) (hennf ),
U'fI: L X R Y V. B S P O —'-1%“:':‘”',.
L " DA PIANG L Rl me o AT PEm.

PR O QRACAm. LA YA
3-".'3113-.,:.‘ :.-w’x:r T RS AR
OF Fa@gq s Clweord  fer d0- e P
e LAR ¢ ILrY AR S OA e ) AR
AL | RAITN 0 FAL@D-T  am)m1pe ey
Ay c ?

AT W0CTH ?

prmLae A b 30 Y NSV e
Ad VAT LI Rl v A U N AL
(4. ¢ 908 L R CLIL Y oo g RS h o S
hrav 502 0 Z3E 0 B30 BAR C mes W),
Y P e R Yo N Ak AU I B
2 AAF R 8 AFPA Y WP AS 0
s ? (Wbl 1A s AART DN ) hae o LOAA
(LR PR P N SR T T (R TR e B
AU CNIEILY- At CARY © i
ANAE ¢ ATING NP v e BTG D

4

Mhy
L XN ot ¥ VERTTTY PR .
o ANT B e :;'iv:‘-;‘.'~’.'fm"“‘"""‘
LROTG « CLNNN | g, TN
AT S L A PTY Y. ".u:’:;: ':""5'1
LR T N T T P L
BOY o hgagy w LKA gy,
CLPLATary o ) qpop
I naLa=T p.-,,:‘ : f;‘;-’;. Feh
AGYE CGTor ¢ 30y 4 e s
B NEEA W
LIRS LT EANN TPy
(5 W0+ GV Ry | pgp s
)I)‘-‘:’""Z'." COPOYO  etmpy. TS v
NYE 4 Pl s 200« Qg . A y‘r}.‘ll);l-
Mew mey « hpa s ALApygm mv,':.":".
nen : ™

T
.]’. ' a“‘-"ﬂ; .

AAA@. ¢ T SOCH CAAAL Y Wit T alg o 2

DALY ¢ T« WD ap.- gyny .,
bl L

-

AD W IPRE PR s NI e

e

R
'
H
i
H

i
i
|
i
|

L R PO 2 B Y 1 L L PN N X & I

A

AP O PEP VNN ¢ RTamRen 0 s h
A% nPA ¢ fleeyecls v Lanm A v Lndme v
AR e EORATES L CANE L AT AR ¢
g e - A0 2 1 hRESAYT = G W
PO ety graes s ARIANYT 1 hUA RO
PR CRELAP 0 WPC CRETC L L R famnd.
o s REOIEIC ¢ LW LRGSR © hEEhA Y
Vbt A wohiZe s CANYE 2 CHAMALL ¢ RPN
[T S| VX S B B L Vot e 1 S | B A P E S
K NG amm 0 QU AT § 14T 0 A
RO s (9L R ¢A 2 002"« 1 NIA
VA R Chme 3 I e B 0 @
PO S A T T AT IR AT %
P v hilemd 9w ey o Ry s RSy a0
AR J A A R R I T RN S R B T

ANSA LPIPNL: LAMAT PV LA+ CAYS 3

(S TRV IR A DTN S
WSS ORI KB RO g o ¢Age u
il WA o C1C 0 G 1 oggye o
O WU THICY o TR (MY ) T P
£am- ¢ WCE U QARTY LI TINA ¢ &
CF VAT CARTY NI AN e kT
MR L AT AR A plge

O COENAEY s ANA ¢ hiem CAIPRS L i
B30 00 C I FYY ¢ R 0§ W Do
ATCNECT FER O Qv s fhungd L
COH VWA @LATIE R R LA
AT R € b5 CAKY ¢« 0L Y e E
OUR LN YR R CEIAY Y ST O
A W LAY © Ay e fehany = AHL AL
PR o VATl B TR | N T e o T Y R
AR ST IR R T WL R TR SR N Y
W = Rt F4Q 0 P £GA AT I AR
LORON ¢ COIFRA OGPl R
VP L CAMAST 1 VI v AT ¢ AR
AP Cue v ZeC) ¢« Amy w pLY ¢ ATH
NA CFRS ALY ARMAL L YR AR
AP DC O R C QAT 23T AT
anuny PN ¢ el e L0SA ¥ R
e NI ng® s Nhanberay © RAERS
9% 0 ANAAG®- ¢ FAGAIFA T ANANSS EPEAT
TIrGAT

PYICEE KR | ORI vy

FYSCIRCIR R SO N AL winda "‘\:

T T

Wprwdfn
MUY 0 Bk ¢ Rty £ 0 @D E 0
EORY e T e R A

RS O B

.."‘M.'

L LR I L

0 E.C. (March 13, 1938). The

rst two years of Italian
attle of
alian

Exgerpt from YeQesar Mengist Meliktenya: Megabit 4, 193
article contrasts the rapid development of Ethiopia d’uring the fi
occupation with the stagnation of the country over forty years following the B
Adwa In 1896. To this end, it exemplifies the tremendous progress it made under It
occupation in the area of road networks,

Scanned with CamScanner



The Media during the Occupation Period (1936-194 1)

BEOTL G TER G Kdog 7oLE ac

\
3
>
~
s

I

am @ opog

1)/, . .

@h-”lﬂ-"’ R A ﬂ?l-“‘!"?-'i’.'i.?iuﬂ-hq g anb.ﬁﬂ- i fomge
g vl NILD U PRP C Cwidg DR LA g s
JAd ¢ FCIT v N@OTC v ACT 0G4 '"m';h. ' }.'; 0P E eh14o
PAAAS ¢ ARUME ¢ CHRLTI@ + DT 0 ot vt RILIAR ¢ LU
oG+ N4 t COLOM + JUM + R34 F T2 « a0 = :

A, 1-{’-?..9 1 ehmafe ¢ CAANLS L 3T 0 EAAXE L buCT
¢ACOIT ¢ 1@ -rz:r- C Rl bl t PRTEG QRAd g o BE @ ANY
PAN G AURT  NEC  RTRLN AAG-A ¢ Bht A CAPRF v meg

T &(:chnh Tt S50 mK"?S'ﬂ&-m-lrnC‘/'}lﬂtl”rﬂ'-mm.t’.cn t T

QuAt e LU v ANCYT 0 PEA .nc'm i@z NERP ¢ BHCT o
PR NE @Dt NC7E & ANk uanf."l v fladp v hara’ﬂ‘ i nhn.f
P NATEH + AIENLT Ao o £AP 0 DA TEES AF0 L 'h't'!
LET 1 @hha t CAAML 4G PT C AALTAT . ® Qle ' 'ﬂC'IE'*
hILY .,.g_,u c e 1 ho T AILSTST ¢ hAFENT ¢ ATA0tT LT -}
Aoy s T AL MI-HH' cApAME T CFRCOINT g

LU s oG+ o5& ¢ e"'l,mma?- " pnm ceJFoonT ¢ Wh‘i}

A av A @ ’x

FA 0 PR MAE « @3 COLw L oF L @ART e i

;l‘ " Yo |':.
Ah]f-k.?-qﬂf";.,}’qzu},q‘zl.-h'lc-n"?ns"lf.‘}n“?ﬂ“? l"’i

"35’ v ngoew v hatTo ! ‘}an-‘l"izer

7 M.nm.ﬁ ¢ PAC ?\'
ﬁ""l.wé-(‘

i"I.'“irl an';ﬂ/"’l- v N AT

ﬂ--‘fﬂc CPATCL S AN -um"lc vedan
%o R1CF @ 0T .

ma P ¢ T
”"’"""‘""‘Pm-’blhs":nn c nedmand 1 .t'.ﬂm'nn ,,(.{'
f.‘-vt-.Eavcar-::r.Mm ' AT A J‘

2 -.g-gvlﬂ‘ﬂnl\
Bvrecamiqcyy « crAA2NA OOC! noé&s h1A?

roma Berhan
Excerpt from Yeroma Berhan: May 10, 1939. It states that this maga;:ﬂfy );end the public
U“Light of Rome”), was launched to inform the Ethiopian clergy: h:s takén and will take
at large about the benevolent measures the ltalian governmen' e has shined its light of
toward the development of the country. It adds that just as EOTame in Ethiopia-
Civilization in Europe, Asia and Africa, it is now time to do the

A% « Ah g« nh®dsh ﬂa.»‘r s e

GEL SR 93 €F &nmaT

Scanned with CamScanner



The Media during the Occupation Period (1936-1941)

69

Ca. 1936, Sylvia Pankhurst dictates an anti-Fascist New Times and Ethiopia News article
to her secretary in the study at ‘West Dene’, Woodford Green. Photo from David J.

Mitchell, The Fighting Pankhursts.

A talented writer, she published in 1911 a book on the history of women’s
suffrage movement. This was a movement that got its energy from the Wom-
en’s Social and Political Union (WSPU), an organization that her mother and
sister founded at the turn of the century and which she also joined. In 1913,
however, Pankhurst left WSPU over disagreements with her mother and sister
on the direction of the organization. The following year she established the
East London Federation of the Suffragettes. This was an organization that
combined socialism with a demand for women’s voting rights, and therefore
it worked closely with the Independent Labor Party. Soon she pegan pL}bllSh-
ing a weekly newspaper called Woman s Dreadnought. Consistent with the
mission of her organization, the newspaper championed the cause of wo.rk-
ing-class women. At the height of the Russian revolution, however, which
Pankhurst supported, the newspaper Was renamed Workers’ Dreadnought 10
reflect the broader vision of her organization.
~ Atthe same time, Pankhurst was a pacifist. As S
in Europe from 1914 to 1918, and she expressed
this paper.

Pankhurst was arguably one of the very few on the left "
foresaw the dangers of fascism as early as the 1920s. She was

nst the war

uch, she stood agai
n through

her anti-war positio

in Britain who
nvinced that

Scanned with CamScanner



Chapter Four
70
unless Fascism was resisted, it \{\’OU!d spread througho.m the worlq. ™
founded three anti-Fascist organizations. Upon Italy’s invasion of Ethj N
1935, she began writing and spcakmg in SLlpp(.)l'l of Ethiopia, 4 land 0
never set foot on, but whose long history of independence aPPCa]cds ad
anti-colonialist sentiments. She wrote letters to the press, held public i lo.her
and demonstrations in Britain in support of Ethiopia. Then on May Seetmgs
she launched New Times and Ethiopia News, a weekly newspaper deno, 1936
Mussolini’s occupation of Ethiopia. She ran the paper from her homUncm
London. Pankhurst also lobbied members of the League of Natjons ASsZ Near
in Geneva on behalf of Ethiopia. Further, she made indirect contacts witl}?bl
Ethiopian patriots fighting the Italians from inside the country. the
After the restoration of independence, Pankhurst continued to devote her i,
for the cause of Ethiopia. She visited Ethiopia for the first time in 1944, durine
which a street was named after her in the capital. &
Upon her return to London, she established a memorial committee in honor of
the late Princess Tsehai, daughter of Emperor Haile Selassie, who was a nurse
and had a dream of building the first teaching hospital in her country. Thanks
largely to Pankhurst’s efforts, the committee raised the necessary funds and
Princess Tsehai Hospital was opened in 1950. Its inauguration on November
2 was not only attended by her, but also coincided with the emperor’s 20th
Coronation anniversary. During this second visit to Ethiopia which lasted
several months, Pankhurst was awarded the Queen of Sheba Medal, created to
honor women, as well as the Ethiopian Patriots medal. Her Patriots medal was
noteworthy in that it embodied five palms—one for each of the five years of her
struggle during the Fascist occupation.
Pankhurst finally moved to Addis Ababa in 1956, the year she ended her
newspaper after 20 years of circulation. In her new home, Pankhurst wrote
books and pamphlets as well as published a monthly magazine entitled Ethiopia

S shc
pia
he 1, ’

Observer.
Sylvia Pankhurst died in Addis Ababa in September 1960 after suffering ill-

ness for a few weeks. She was buried in the presence of the emperor and the
Patriarch at Holy Trinity Cemetery, especially designated for Ethiopian war
patriots—the only foreigner so honoured. Her son, Richard, took on the editor-
ship of the magazine until its folding in the 1970s."

Voice of Ethiopia carried such regular columns as news reports of Iht:
resistance war from the battlefields in Ethiopia, articles introducing I'Cﬂd‘:r"
with Ethiopia, as well as reports on the activities of Ethiopian World Federd-
tion (EWF), the organization founded by Dr. Melaku in the United States.
Actually, the newspaper was the official organ of EWF. As such, it SuPPO”e,e
the activities of EWF which, among other things, ran Ambharic languftfi;7
classes. According to the newspaper’s report in August 1941, as many “S,‘S
branches of EWF were formed in the United States and seven other count“ein'

As shown in the sample excerpt, sometimes Amharic news was inserte

the English version as was the case in the issue of January 22, 1938.

Scanned with CamScanner



Broadcast Media 125

adio Addis Ababa had its own teleprinter service that would en-
able it tO receive news from international news agencies directly.

[n those days, everything broadcast was live. In fact, during Ambharic
proadcasts, even music was performed live. In 1954 (1947 E.C.), for ex-
ample the Imperial Guard Band began its live performance from the studios
of Radio Addis Ababa. The same was true for the Patriotic Association
Cultural Troupe.

puring the Haile Selassie Era, the state-run radio was broadcasting in
four local languages—Ambharic, Tigrinya, Afar, and Somali—as well as
English. In the earlier days Afar and Somali did not have alphabets. There-
fore the Afar and Somali news reporters would go into the studio with the
teleprinter COPY sent by Reuters or AFP in English or French, and broadcast
in their language simultaneously as they read from the original copy. Aftera
number of years, these reporters adopted the Amharic alphabet to write the
news. 316 Also, like the Amharic service, Somali, Afar and Arabic services
were headed by a director. This showed the level of importance given to
them by the Ethiopian government.'’

In the 1960s the government launched a subsidiary station in Asmara,
capital of Eritrea. It was broadcasting in Tigrinya and Tigre, local languages
of Eritrea, as well as Amharic. Similarly, a relay station at Harar was opened
to boost the Somali and Ambharic services transmitted from Addis Ababa.

1952 that R

USES OF RADIO BY THE GOVERNMENT

peration, the royal family made direct use of ra-
nnouncements and speeches to his people
over the radio, particularly right after liberation. He also used it to strengthen
his relations with world powers such as the United States. A good example is
the message he broadcast to the American people on Monday, September 27,
1943. He spoke from the studios of Radio Addis Ababa, and his speech was
transmitted to Nairobi and relayed to New York via London."

'Similarly, in May 1944, Crown Prince Asfaw Wossen conducted a fund-
raising campaign over the radio for the purchase of fighter planes for British
l?0}’211 Airforce (RAF). This he did as part of the third anniversary celebra-
tions marking the emperor’s return to Addis Ababa from exile."” In those
days, the British Royal Airforce gave protection to newly-liberated Ethiopia.

Radio Addis Ababa was also used to create a spirit of national unity among
Eritreans, As early as 1948 time was allotted on Tuesday nights for a regular
broadcast of the Eritrean Unionist Association.”

During the first few years of 0
dio. The emperor made numerous a

Scanned with CamScanner




126 Chapter Seven

thiopia, but its policy
national and regional
In the first few years,
by reiterating his
s also used to

In 1956 (1949 E.C.) the station was renamed Radio E
remained the same. The objectives of radio, both at the
levels, were no different from those of the print media.
radio was used to win the people’s loyalty to the emperor
international diplomatic efforts on behalf of his country. It was
instill a sense of patriotism by magnifying the preciousness of lndepender.lce
and of the flag, reciting the sacrifices of the freedom fighters, al}d setting
up modern institutions for the country. Later, the focus was on .b'u1ld1ng the
image of the emperor. This meant reporting on his daily activities and the
advancement of the country under his leadership in the areas of economy,
education, health, etc. Like the other media, radio educated the public on
matters of farming, environmental sanitation, and women’s issues—to name
a few. It also emphasized the importance of education and a strong work ethic

for the development of the nation.

A COMPETITOR?

In the 1950s, Radio Ethiopia had a competitor—a one-kilowatt radio station
named Teqil Station, operated from Addis Ababa by the Imperial Guard,
which was the emperor’s special force.?! Being a IKW station, its reception
was limited to the nation’s capital. It was launched with a request made to
the emperor by the commander of the Imperial Guard, General Mulugeta
Buli.?? Captain AfeWerq Yohannes, better known for his literary talent, was
said to have hosted a patriotic program on the station.” But Teqil Radio did
not last long; it went off the air following the 1960 abortive coup* orches-
trated by the senior officers of the Imperial Guard itself. It was closed down
together with the newspaper of the Imperial Guard entitled Wetaderna

Gizew?® (“The Army Times”).*

INTERNATIONAL SERVICE

On May 5, 1962, the 21st anniversary of Liberation Day, Radio Ethiopia
launched an ambitious international service. It began broadcasting in English
and French to West Africa and Western Europe, in Arabic to North Africa
and the Middle East, as well as in Swahili to Eastern and Central Africa.
Ironically, this took effect at a time when Radio Ethiopia was barely heard
in many parts of the country. It appears that the government launched such
a large-scale international service to boost the status of Ethiopia as the seat
of the OAU, which was to become a reality the following year. However,

Scanne: d with CamScanner



128 Chapter Seven

The transmitter of Radio Ethiopia at Geja Dera, on the western outskirts of Addis Ababa.

country. Therefore a compromise plan was adopted, involving high-powered
transmitters only at two locations outside the capital.*

Based on the plan, in 1964 a transmitting station at Geja Dera, 30 kilome-
ters west of the capital, began operation with a 100KW short-wave band, a
100KW medium-wave band, and other less powerful transmitters consisting
of 10, 5, and 15 kilowatts. These were intended to meet domestic needs as
well as strengthen broadcast services to neighboring countries. The last two
transmitters served as a backup in case of technical failure. In 1965 the effort
to reach the vast nation with strong signals showed more progress. On the oc-
casion of the 35th anniversary of his coronation, the emperor inaugurated me-
dium-wave services. Thus the regional station at Asmara was equipped with a
50KW medium-wave transmitter and the one at Harar operated on a 100KW
medium-wave transmitter.’'*> With these new facilities, Radio Ethiopia was
also able to reach neighboring countries such as Djibouti and Somalia.

While IBTE handled the technical operation, programming remained
in the hands of Radio Ethiopia which later became under the Ministry
of Information. This division of operational responsibility between two
organizations with different structural setup affected the development of
broadcasting in the country. First, it was an expensive venture since the
Telecommunications Board had to make profit from it. For example, pay-
ment to the Board for technical services by the Ministry of Information
during the 1971-72 budget year amounted to $600,000, well over half the
government’s budget to the broadcasting service. (This included both radio
and television.)** Secondly, the Ministry of Information did not pay its dues

to IBTE in time, and that created conflict between the two agencies. This in
turn affected the efficiency of operations.

Thirdly, according to Sidney Head, another problem stemmed from the fact
that IBTE’s common carrier orientation, which placed emphasis on message
transmission rather than on messages themselves, was out of touch with the

Scanned with CamScanner



Broadcast Media

131

Leul-Seghed Kumsa, first
Ethiopian announcer of the
English service of Radio
Ethiopia. Leul-Seghed was

also a newscaster on Ethiopian
television during the Derg
regime. A man of great
knowledge and attractive voice,
he was a very popular and
respected journalist. He died in
the early 1990s unrewarded for
his excellent service of some
forty years.

by the program director who reviewed them before being aired. Sometimes,
even when they passed the censorship, the news reports or programs would
be interpreted negatively by the people at the Palace or some other higher
office. This, coupled with limited facilities, frustrated the journalists. As
in other media organizations, Radio Ethiopia suffered shortage of not only
studio facilities, but also field equipment and transport vehicles. Here, too,
the journalists were poorly paid. All this created a disconnect between the

journalists and the management.’’

PRIVATE BROADCASTING

During this era, there was only one private radio station operating in the
country. In 1963 Radio Voice of the Gospel (RVOG), run by Lutheran
World Federation, launched broadcasting in Amharic and a number of
foreign languages including English, French, and Arabic. It was an interna-
tional broadcast operation whose main objective was to spread the Christi'an
faith. Legally, the station was under the jurisdiction of the Ethiopian Mln-
istry of Information. Thus the Ethiopian Broadcasting Service, which itself

Scanned with CamScanner



132 Chapter Seven
was accountable to the Ministry OfIHfOI'ITlﬁl’[iOH3 Ipaintained a liaison officer
to keep the station-informed of government policies concerning coverage of
current events by broadcasters.*®

RVOG in its domestic Amharic broadcast covered news as well as social
and cultural affairs in addition to its religious programming. Its news cov-.
erage was predominantly international. That way, it spared itself from any
potential conflict with the government. Nonetheless, RVOG attracted a huge

audience locally, thanks to its high-quality programming. Indeed, it served as
a good alternative to the archaic programming of Radio Ethiopia.

RVOG also demonstrated that it was possible to run a very efficient private
broadcast operation under an authoritarian system that did not tolerate politi-

cal dissent.

RADIO IN PERSPECTIVE

As shown earlier, Radio Ethiopia stood out unique among other African
broadcast systems in that it was not the making of colonial powers. More
than any other type of media, it was a unifying force among a population of
diverse ethnic and linguistic groups, many of whom were also separated by
the rugged mountainous terrain and an extensive rift valley system traversing
the country. Equally important, in a country where oral communication was
the most practical, considering the very low literacy rate, radio was the most
important of all modern media in Ethiopia during the post-Occupation period.
In this respect, it was no different from other African countries.

Nevertheless, the progress of radio during this period, while encouraging,
was sluggish. This slow pace was not only seen in programming quality
and signal strength, but also in the percentage of the population the station
was able to reach. In early 1970, for example, government estimates of the
station’s audience reach was a mere 5 million out of a population of 25
million; i.e. just 20 percent of the total population. The number of radio
receivers in people’s hands at the time was estimated at 500,000;* that is,
one radio set for every ten actual listeners, or worse, one radio set for every
50 citizens of the nation.

Some try to justify this slow progress by pointing out that the country was
largely in a formative period. They reason that the nation had to rebuild itself
in the wake of the destructive five-year Italian occupation and that the slow
pace in the development of radio was a result of the economic backwardness
of the country. Besides, since the station was state-owned and operated, it
was totally dependent on a dismally small government budget. Most people
did not have money to buy radio sets, which is another indicator of economic
backwardness. Indeed, owning a radio set was a luxury for quite some time.

Scanned with CamScanner



Broad 1
roadcast Media @

part of the problem was lack of competition between stations. The only
other competing station—if at all, and even that was short-lived—was the
Imperial Guard station. Radio Voice of the Gospel, for its part, operated on
a religious mission. Besides, its Amharic programs were mostly transmit-
ted during hours that Radio Ethiopia was broadcasting in other languages.
Therefore it was hardly competing for the same audience. Radio Ethiopia also
lacked efficient management of its airtime. A program that needed only 30
minutes was allotted a full hour; therefore the station had to fill in the rest of
the airtime with music. In short, one can say the fact that the media system
was state-owned and operated rather than market-based was a key factor for
the slow development of radio in the country.

During this period, the government was more interested in building its im-
age in the outside world when we look at the ambitious international service
it attempted in the early 1960s. This was when the local radio service was far
from adequately reaching most Ethiopians who lived in the rural areas.

Even the two regional stations in Asmara and Harar were launched for
political reasons, namely, to counterbalance the secessionist propaganda dis-
seminated among the Eritrean people and the ethnic Somalis in the Ogaden
respectively. Otherwise, the government did not want the idea of installing
medium-wave transmitters all across the country. This would mean building
regional stations, and that could create more division rather than unity in a
nation where more than seventy different languages are spoken by as many
ethnic groups. Thus the government chose a centralized approach to the de-
velopment of radio broadcasting in Ethiopia.

»  Many see this as coming at the expense of the freedom of nationalities. In
reality, however, without a strong economic and political system that would
make such different ethnic groups interdependent, a venture of broadcasting
in different languages in different regions would be a recipe for dismember-
ment of the country.

Nationality and linguistic questions are very explosive, as can be learned
from the Canadian experience. Even in such a democratic and wealthy coun-
try with a large educated population, who recognize the benefit of unity,
separatism among the French-speaking citizens is still alive and well.

Like other media, radio was a tool of building the monarchy’s image as well
as an instrument of national development. Thus it was not a means by which to
txercise the right to freedom of expression ambiguously stated in the 195.5 Re-
Vised Constitution. It was not only the infrastructural development of radio that
Was restricted by the government, but also its constitutional right t.o freedom
Ofth§ press. For the first 20 to 25 years of its existence (that is, until the 19610
?:i:rtt}l]ve coup d’état), the:re was'little consci.o.usness on the ?arte(;i}t]he lefilsm\;f;;
o emselves about using radio for exercising freedom of SPe€ i1-1 if only

amly because most of the broadcasters had no professmnal training,

Scanned with CamScanner



Broadcast Media 135
5

times and his popt.llar.shows were taken off the air. He was also transferred to
other media orgamzatlops by way _Of avoiding him, and even in the best of cir-
cumstances, he was.demed promotion. Worse, he was said to have been closely
monitored by security forc_es out of fear that he might have been allying with
anti_govemment groups. His clqse friends say that his bitterness with the social
system stemmed fr01T1 thf—: brutality of the landlords against their tenants that he
witnessed as a child in his home province, notwithstanding his well-to-do fam-
ily background. Asamnew was known for his golden voice and unique style of
reading the news. He was very popular among his audience.

Asamnew died unexpectedly in September 1973, the cause of which is still
unclear and remains to be controversial. At any rate, Asamnew certainly died

an untimely death.®

II. TELEVISION
THE BEGINNING

Television was first introduced to the Ethiopian people in 1955 by the BBC
on the occasion of the silver jubilee anniversary of the Coronation of Em-
peror Haile Selassie. BBC Television conducted an experiment by setting up
a temporary studio and broadcasting on a closed circuit with the use of two
cameras and four television monitors as part of an exhibition at the airport
(now known as Old Airport).*

Similarly, in May 1963 on the occasion of the founding of the Organization
of African Unity, the summit was broadcast on a closed-circuit television to
the inhabitants of Addis Ababa. The television sets were installed at the pub-
lic square across the conference hall.# This spurred the setup of a television
station in Ethiopia the following year.

Earlier in 1960, Dejazmatch Daniel Abebe, a prominent aristocrat, had
attempted to launch a commercial television station, but it did not go far
enough. The Ethiopian Telecommunications Board, 100, had drawn up a
similar plan, but that did not materialize, either. Radio Voice of the Gospel
for its part had applied to set up a television station, but it was not approved
by the government. o

Finally, the Ministry of Information drew up a plan to set up a television

service. This was approved by the Council of Ministers as well as the em-

peror. With the aid of Thompson Television International, a British company,
floor of Addis Ababa City

Ethiopian Television started service on the top

Hall on November 2, 1964.4 h
According to other accounts, the emperor was said to hz_w.e ondored :i .

Startup of a television service in his country following his Vvisit to some de-

Scanne: d with CamScanner



136 Chapter Seven

veloping countries where he saw such operations. Then the installation was
rushed without a good feasibility study, to coincide with the 34th anniver-
sary of the emperor’s coronation.”’ Its area coverage was limited to Addis
Ababa and its immediate environs like Debre Zeit and Sebeta 8

EARLY YEARS OF OPERATION

The service started with low-grade equipment and low-level local profes-
sionals. There were a few expatriate professionals, too, mainly from Britain,
who were working there in the areas of studio management, film production,
programming, as well as advertising and engineering. The city hall was not
designed to house such a station, either. Therefore, part of the deficiency of
the service was attributed to the facility.

Videotaping was not available until 1967; therefore artists had to perform
live in the studio. The problem with such live transmissions was that it was
impossible to correct mistakes, should they occur.*’

Ethiopian Television did not undergo any major change of format or con-
tent of its programs following the merger with radio in 1968. It continued
broadcasting news and topical programs in Amharic and English as well as
running foreign films mainly from the U.S. and Britain. It had a daily service
of six hours limited to the evenings. This continued until the late 1990s.

Gradually, the operation of the station was taken over by Ethiopians. In
1964 at the launch of service, there were five expatriates; that figure was

Elleni Mekuria, first female television journalist in Ethiopia, along with Samue| Ferenji,
also a well-known journalist. Elleni, however, spent most of her lifetime career in the

English service of Radio Ethiopia.

Scanned with CamScanner



Broadcast Media 137
down to | by 1974.% Some of the Ethiopians working there received training
Jbroad- Others were given on-the-job training by their peers.

ITI. REORGANIZATION

[n 1968 Radio Ethiopia and Ethiopian Television by law merged into one
corporate body under the name Ethiopian Broadcasting Service. A similar
structure Was introduced to the Ethiopian News Agency (see chapter 8).”
As can be inferred from the preamble of the proclamation, the objective of
such restructuring was to allow a rapid growth of the media in the country.
The government claimed that the media, particularly radio and television,
were precious tools of education and enlightenment besides serving as infor-
national channels.’ In short, they were designed to serve as instruments of
national development.

Despite such good intentions, the broadcasting service did not achieve its
share of the national goal. This was mainly because the new body was not
given meaningful authority. Although declared autonomous, it was still under
the direction and control of the government; namely, the Ministry of Infor-
mation. The best one could think of its authority was at a semi-autonomous
level. Even then, it was limited to management affairs, such as selling airtime,
day-to-day operation of the facilities as well as maintenance and expansion
of radio and television services. One may also argue here that the new body
could not achieve its goal because six years after this proclamation, the
monarchy was ousted and a centralized media system was introduced under
the military regime. But it can easily be counter argued that even in those
six years there was not a significant effort made to expand media services
nor was the financing aspect liberalized enough to enable such a move. In-
terestingly enough, while the new law assured that the new structure was a
government entity, it was authorized to engage in commercial broadcasting.
In the same document, it said that the new entity shall operate under the “di-
rection, control, and supervision” of the Minister of Information. It gave full
authority to the minister over radio and television broadcasting. Therefore
the general manager carried out his functions under the minister (see articles
1-5). Indeed, it was an attempt to merge two incompatible systems into one.

Under the new system, the two stations were allowed to use revenues from
such activities as airtime lease and advertising for covering operating eXpenses
other than salary, major programming and other essential costs.® This was
supposed to stop such earnings from going to the Central Treasury of the
government. However, even such restructuring did not allow Radio Ethiopia
or the television station to go far enough to develop their manpower as well

Scanned with CamScanner



